Bagaimana Untuk HIDUP SIHAT



  TIDAK dinafikan semakin meningkat usia, perubahan fizikal juga semakin berubah. Wajah mula menampakkan kedutan, rambut beruban, gigi banyak yang tanggal, mata menjadi rabun, pendengaran semakin kurang jelas, badan mula membongkok dan paling ketara kekuatan fizikal turut terhad.

    Keadaan itu pastinya membuatkan anda bimbang menghadapi hari tua. Oleh itu, sebagai persediaan menghadapi usia emas ini, pelbagai usaha dibuat untuk mempertahankan kesihatan dan kecantikan yang ada. Bak kata orang, sediakan payung sebelum hujan'.  Malah, proses penuaan setiap orang berbeza dan ia bergantung kepada faktor genetik dan kesihatan.

 Kini terdapat pelbagai rawatan kecantikan, sama ada secara moden mahupun tradisional yang menawarkan wajah kekal cantik biarpun dimamah usia.  Di samping itu, banyak panduan diberikan untuk tampil sihat dan cergas hinggakan ada pihak yang sanggup membelanjakan banyak wang semata-mata untuk kelihatan cantik, sihat dan cergas.

  Bagaimanapun ada kalanya gaya hidup seseorang membuatkan diri nampak lebih berusia seperti pengambilan minuman keras, merokok, makanan berlemak, diet tidak seimbang, tekanan dan mempunyai sikap negatif. Manakala individu yang sering bersikap positif dan mempunyai psikologi sihat dapat melambatkan proses penuaan.  Sebenarnya, kita mampu melewatkan proses penuaan dengan mengambil diet dan makanan tambahan sesuai kerana pengambilan makanan secara seimbang dan teratur dapat mengekalkan kesihatan dan mampu mengelak obesiti (kegemukan) dengan memperbanyakkan pengambilan makanan rendah lemak dan lebihkan sayur-sayuran.

     Selain itu, dengan pengambilan makanan tambahan seperti vitamin E, selenium, vitamin c, beta karotin, L-Cysteine, asid folik serta zink juga dapat melambatkan proses penuaan kerana dapat melindungi kemusnahan sel dan membantu kesihatan sel-sel badan jika diambil secara betul.

   Malah, senaman secara berterusan juga boleh meningkatkan ketahanan fizikal dan mental kerana bukan saja dapat mengurangkan berat badan, tekanan, malahan tekanan darah rendah, mengawal tahap gula serta meningkatkan sistem imuniti badan. Untuk menguatkan daya ingatan, amalkan tidur yang cukup, minum air sekurang-kurangnya lapan gelas sehari, makan makanan seimbang serta melakukan latihan.

   Sebagi tanda peringatan, senaraikan perkara yang mahu dilakukan dalam buku nota dan rujuk setiap pagi dan kemas kini selewat-lewatnya sebelum tidur. Kepada wanita yang sentiasa mahu berbadan kurus dan langsing, pastikan wajah anda tidak terlalu cengkung kerana anda akan kelihatan lebih tua berbanding usia sebenar.  Ini kerana kulit pada wajah lebih nipis berbanding bahagian tubuh lain kerana kurus tidak semestinya lebih cantik, sebaliknya kesihatan diri itu yang lebih penting.

   Paling utama anda perlu banyakkan minum air bersih kerana di samping mampu menajamkan pemikiran, ia dapat mengelakkan penyakit dan kulit menjadi lebih cantik.

Jika anda berminat untuk mempelajari cara sihat dari pakar, sila layari website cara untuk kekal sihat muda  klik di sini >> RahsiaSehat17.com

Jangan ketinggalan untuk mendapatkan tips percuma rahsia sehat di FB fan page Ruangan Kesihatan Era 2020, Klik di sini >> RahsiaSehat.Com/FBfanpage Dan jangan lupa untuk like.

Comments

Popular posts from this blog

bagaimana saya menjaga kesihatan dengan produk K-Link.